Türk Kalıp Sektörü bir yandan üretimin temeli olan ve Dünya da 85 Milyar Euro’ya ulaşan pazardan pay almaya çalışırken, Ticaret Bakanlığı kalıplık çelik ithalatına % 25 ilave gümrük vergisi getirdi.
Kalıp çeliği üretildikten sonra, dövme ve hadde Tufallarının alınması amacı ile torna veya freze edilmektedir. Bu işlem yapılmadığı taktirde üretici çatlak garantisi vermemektedir. 72.28.40.10 tarifesinden ithal edilen bu kalıp çelikleri Türkiye de üretilmemekte. Dünyada kalıp çeliği konusunda üretim fazlası mevcuttur. Bu gün yeni bir kalıp çeliği üreticisi çıksa, ürettiği kalıp çeliğini ana sanayine onaylatmak zorundadır. Kalıpta hangi çeliğin kullanılacağına müşteri karar vermektedir.
Üreticililer faturalarında hangi gümrük tarifesine uygun çelik ürettiklerini belirtirler. Örneğin dövme Takım çeliği ise 72.28.40.10 tarifesi yazılıdır. 72.28.50.20 tarifesi de takım çeliklerinin işlenmiş olanlarını kapsamaktadır. Gümrük muayene memurlarına, her ne kadar üretici benim ürünüm 72.28.40.10 diye beyan etse de, gümrük muayene memurları bu çeliklerin işlendiği ve 72.28.50.20 tarifesini uygulatarak % 25 ilave vergi alınmasını sağlamaktadır. 85 milyar Euro olan kalıp pazarında, kalıpçılarımız Doğu Avrupa da rakiplerimiz olan Polonya, Macaristan ve Çekya ya karşı rekabet edemez duruma gelmiştir. Bu durum sadece ihracatta değil iç piyasada da ithal kalıbı daha ucuz hale getirmiştir. Ticaret Bakanlığının yayınladığı malın tarifinde, dövme ve hadde işleminden sonra, yüzeysel hataları yok etmek amacı ile yapılan tornalama, frezeleme yolu ile kabuk soyma bir bitirme işlemidir. Ayrıca ürünün nevini değiştirecek bir işlem değildir diye tarif etmektedir.
Ulusal Kalıp Üreticileri Birliği olarak defalarca Bakanlığı ziyaret etmemize, defalarca dosyalar sunmamıza rağmen bir sonuç almamış bulunaktayız. Bu gün piyasada kg fiyatı 3 Euro olması gereken kalıp çeliği 4 Euro ya satılmaktadır.
Bundan dolayı birçok kalıp üreticisi Polonya, Macaristan, Çekya, Bulgaristan da arazi almış olup, yatırımlarını oralara taşımaktadır. Batı Avrupa pazarına oralardan daha rekabetçi girebilecekleri gibi, Türkiye pazarına da oralardan daha rekabetçi kalıp satabilecekler.
Bu durum düzeltilmediği sürece ülkemizde kalıp üretimi de duracak demektir. Bunca yapılan yatırımlar da heba olacaktır.
Dünyada üretilen Kalıp ticaretinde ülkemizin %3 payını yükseltmeye ve 2023 hedefleri için çalışırken bu durum sektöre büyük bir darbe vurmuştur.
Levent Ganiyusufoğlu
UKUB Başkan Yardımcısı
Türk Kalıp Sektörü bir yandan üretimin temeli olan ve Dünya da 85 Milyar Euro’ya ulaşan pazardan pay almaya çalışırken, Ticaret Bakanlığı kalıplık çelik it DEVAMI...
09-12 Ekim 2024 tarihlerinde, İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleşecek olan "13. Kontrol, Otomotiv, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Test Ekipmanları, Metroloji ve Endüstriyel Yazılım Fuarı" için hazır mısınız?& DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği, “Türkiye-Birleşik Krallık Serbest Ticaret Anlaşması Ortak Komitesi’nin, Elektrikli Araçların Menşe Kurallarına İlişkin Geçiş Süreci Uzatma Kararı”nı değerlendirdi. &nbs DEVAMI...
İklim değişikliğinden kaynak kıtlığına, enerji geçişinden fiber optik yayılmaya kadar – çözüm bekleyen pek çok zorluk var. Bu çözümler sadece tel, kablo ve boru endüstrileri sayesinde DEVAMI...
Mitsubishi Electric Türkiye Fabrika Otomasyon Sistemleri, 20-23 Aralık tarihleri arasında İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleştirilen Robot Yatırımları Zirvesi ve Sergisi’nde yenilikçi otomasyon sistemlerini tanı DEVAMI...
voestalpine High Performance Metal Türkiye, ülkemizdeki ilk ve tek çelik, ısıl işlem, desen ve PVD kaplama sağlayıcısı konumunu her geçen gün güçlendiriyor. Şirket, Eschmann Textures markasıyla Tü DEVAMI...
Doğrudan ve dolaylı 15 milyar dolarlık ihracatla, Türkiye’nin en fazla ihracat yapan sanayi kollarından biri olan plastik sektörü, geri dönüşümdeki pazar payını artırmayı hedefliyor. Geri dönüş&uu DEVAMI...
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) tarafından açıklanan konsolide verilere göre, 2023 yılı sonunda Türkiye’nin serbest bölgeler dâhil toplam makine ihracatı 28,1 milyar dolar oldu. Dünya makine i DEVAMI...
5 Ocak 2024 tarihinde Crowne Plaza Oteli Kurtköy Pendik-İstanbul ‘da yoğun üye katılımıyla EFSİAD bir araya geldi. “Geleceğin yakıtı hidrojen ve Endüstriyel fırınlarda Kullanımı” konusunda Kanada’da yaşa DEVAMI...
Tüm sektörlerde yer alan sanayi kuruluşlarına kaynak teknolojileri konusunda hizmet veren Vega Makina, yerli üretim hedefleri doğrultusunda 100 milyon TL yatırımla ilk tesisini kurmak için çalışmalara başladı. 2023 DEVAMI...
Başarılı geçen TOS+H Expo 2022’nin ardından Messe Düsseldorf ile yerel ortakları Tezulaş Fuar ve İstanbul Sanayi Odası (İSO) başarıya giden yolda ilerlemeye devam ediyor. TOS+H Expo, 2 – 4 Mayıs 2024 ta DEVAMI...