E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Can Komar
Can Komar
SteelTürk- NekSport Danışmanlık Genel Müdürlüğü
Otomotiv Sanayi Nasıl Büyüyecek
Tarihçe
 
Otomotivin Türkiye’deki gelişimi 1960’lı yıllarda başlamıştır. Çok kısa ve başarısız bir “Devrim” otomobili deneyiminden sonra, esas olarak Koç grubunun “Anadol” üretimi ile başlamıştır.  O güne kadar Ford’un Türkiye distribütörlüğünü yapan Koç, Ford motorunu kullanarak Anadol’u üretmeye başlamıştır. 1970’li yıllarda ise Fransız Renault, OYAK ortaklığı ile, hemen arkasından İtalyan FIAT, Koç ortaklığı ile binek otomobil üretmeye başlamışlardır.  İlk başlarda, küçük ve kırılgan otomotiv sanayini korumak amacı ile hem araç ithalatına hem de yan sanayi ürünlerine yüksek gümrük duvarları koruma sağlamış ve gerekli sermaye birikimini oluşturmuştur.  1980’li yılların sonu, 90’ların başında ise gümrük duvarları indirilmiş ve küresel rekabet Türkiye pazarına hâkim olmuştur.  
 
Türkiye ile Avrupa arasındaki gümrüklerin sıfırlanmasını takiben, 2000 yılına kadar hala iç Pazar için üretim yapan otomotiv sanayimiz, o yıl Doblo isimli hafif ticari aracı Tofaş’ta üreterek ilk kez gerçek anlamda Avrupa’ya ihracat yapmaya başlamıştır.  Arkasından Renault Clio ile Avrupa’ya bir çıkış yapmıştır. Çok kısa bir süre içinde Toyota, Honda ve Hyundai AB’ye ihracat yapmak amacı ile Türkiye’de fabrika kurmuştur.  Yine aynı dönemde, ana sanayi firmaları, Avrupa, Kore ve Japonya’daki yan sanayilerini Türkiye’ye çağırmış ve ya kendi başlarına, ya da Türk yan sanayi firmaları ile ortaklaşa üretim yapmalarını istemişlerdir.  O dönemde otomotiv yan sanayi de küreselleşmeye başlamıştır.
 
İhracat rakamları
 
Bugün Türk otomotiv sanayi, üretiminin %65-70’ini ihraç eder konuma gelmiştir. Son 4 yılın ana ve yan sanayi ihracat rakamları şöyledir:
 
Otomotiv sektörü ihracatı
Kaynak: TAYSAD 
 
 
Üretim rakamları ise şöyledir:
 
Otomotiv Sanayi üretimi
Kaynak: OSD
 
 
Başlangıçtan bugüne kadar otomotiv ana ve yan sanayimizin geçirmiş olduğu evrim kayda değer bir gelişmedir. Türkiye bugün artık bir “otomotiv üssü” konumunda bir ülkedir. Tüm dünyada üretim artık metropol ülkelerden, çevre ülkelere (3. Dünyaya) kaymaktadır. Nedeni, artan rekabet baskıları nedeni ile maliyetleri düşürmektir. Örneğin, Amerika pazarı otomotiv için büyük bir pazardır. O piyasada satılan araçlar giderek artan bir şekilde Brezilya ve Meksika’da üretilmektedir.  Avrupa’da satılan araçlar ise, giderek artan sayılarda Çek Cumhuriyeti, Romanya, Türkiye ve Rusya’da üretilmektedir.  Asya’da ise Hindistan, Çin ve Güney Kore üretim üssü olmuşlardır.
 
Küresel pazarlar
 
Dünya’da kabaca 3 büyük otomotiv Pazar vardır.  Bu pazarlarda üretilen araç sayıları ise şöyledir:
 
Üretilen motorlu araç sayıları (adet)
Avrupa       23.616.000     
Amerika     17.870.000     
Asya         41.409.000     
3 kıta toplamı 82.895.000     
Kaynak:  OICA – 2011 rakamlarıdır 
 
Motorlu araçların ihracatında mesafeler çok önemlidir.  Nakliye maliyetleri ve düşük stok kaygıları ile tüketim pazarlarına yakın üslerde üretim yapılması hedeflenmektedir.  Örneğin Çin’de veya Hindistan’da üretilip Türkiye’de satılması elbette mümkündür; ancak sıra dışı bir durumdur.  Sayıların çok düşük kalması kaçınılmazdır.  Toyota, Honda ve Hyundai’nin AB pazarı için Türkiye’de konuşlanmalarının nedeni budur.  Toyota’nın ABD’de fabrika kurmasının nedeni de budur.  Metropol pazarlarda üretilen araç sayılarını vermek istiyorum:
 
Üretilen motorlu araç sayıları (adet)
Çin        18.418.000     
ABD       8.654.000     
Japonya 8.398.000     
Almanya 6.310.000     
G.Kore    4.658.000     
5 ülke toplamı      46.438.000     
 
Kaynak:  OICA – 2011 rakamlarıdır
 
Dünyada 57 ülkede otomotiv üretimi vardır.  Yukarıdaki 5 ülkeden sonra en fazla üretimin yapıldığı 11 ülkeye bakacak olursak:
 
Üretilen motorlu araç sayıları (adet)
 
Hindistan 3.936.000     
Brezilya   3.406.000     
Meksika   2.680.000     
İspanya    2.353.000     
Fransa     2.295.000     
Rusya      1.988.000     
İran          1.649.000     
Tayland    1.479.000     
İngiltere    1.464.000     
Türkiye     1.234.000     
Çek Cumh. 1.200.000     
Toplam     23.684.000     
 
Kaynak:  OICA – 2011 rakamlarıdır
 
2. Ligde nasıl yukarı çıkacağız
 
Evet, her ne kadar otomotiv sanayimizle övünsek de, küresel tablo içine yerleştirdiğimizde alt sıralarda olduğumuzu görüyoruz.  Evet, 3. Ligden, 2. Lige çıkmış durumdayız.  Ancak görüldüğü gibi henüz ligin alt sıralarında yer alıyoruz.  Ekonomi yönetimimiz Cumhuriyetimizin 100. Yılı için koymuş olduğu ihracat hedefleri arasında, otomotiv sanayi için 70 milyar USD’lik bir hedef konmuştur.  Bugünkü 19 milyar USD’lik ihracatla karşılaştırdığımızda, hedefin gerçekleşebilmesi için sektörün 3,5 kat büyümesi gerekmektedir.  Bu çok ciddi bir büyüme hedefidir.  10 yıl içinde sektör 3,5 kat büyümelidir.  Devlet bunun mümkün olabilmesi için tüm olanaklarını seferber etmiş ve çok güzel bir teşvik paketi hazırlamıştır.  Ayrıca, otomotivin olmazsa olmazı olan araştırma ve geliştirmeler için rakip ülkelerde olmayan avantajlar da sağlanmıştır.  Bu nedenle, sadece üretim değil, aynı zamanda mühendislik hizmetleri de Türkiye’ye kaymaktadır.  Gelin bunu biraz yakından inceleyelim.
 
 
İhracat rakamları 2012 itibarı ile ihraç edilen motorlu araçların ortalama birim fiyatı ise şöyledir:
 
 
Önümüzdeki 10 yıl boyunca, USD bazında bir artış mutlaka olacaktır.  Ortalama olarak 5 yıllık artışı %30 olarak alır isek ortalama birim fiyatın 19,000 USD’ye çıkacağını söyleyebiliriz.  
 
 
Diğer bir deyişle, ihracat adetlerini 3 kat artırmamız gerekmektedir. İç piyasayı da düşünürsek toplam üretimin aşağı yukarı 2.700.000 adet olması gerektiğini düşünebiliriz. Bu da bizi Meksika’nın bugünkü konumuna getirecektir.  Bir diğer bakış açısı ile konuya yaklaşırsak, Avrupa pazarında satılan 23 milyon aracın yaklaşık %10’unu üretme hedefinde olduğumuzu söyleyebiliriz. Bu da çok aykırı ve ulaşılamaz bir hedef değildir. Ana sanayinin büyümesine bağlı olarak Yan sanayi de kaçınılmaz olarak büyüyecektir.  Arka tekerler, ön tekerleri takip edecektir.
 
Yapılması gerekenler
 
Buna ulaşabilmek için, mevcut ana sanayilerin büyümesi gerektiği gibi yeni ana sanayilerin de 1990’larda olduğu gibi Türkiye’ye çekilmesi gerekecektir. En büyük üreticiler olan Renault, Tofaş, Ford, Toyota ve Hyundai’nin bu süre içinde en az %25 büyümeleri için finansman imkanları sağlanmalıdır. Volkswagen, Peugeot-Citroen, Ford (binek) üretimlerinin de Türkiye’ye çekilmesi için özel  lobi çalışmaları yapılmalıdır.  
 
Yan sanayide ise özellikle Dizel ve içten patlamalı motor üretimleri ile vites kutularının Türkiye’de üretimi için özel teşvikler verilmeli, Türkiye’de bu komponentlerin üretimi özendirilmelidir.
 
Elbette, yerli araç üretiminin gerçekleşmesi ile önümüzdeki 20-30 yıl içinde, eğer doğru politikalar izlenirse, birinci lige bile çıkabiliriz.
 

 

Paylaş Tweet Paylaş
1679 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Hoş Geldin 2014
Tüm okurlarımın yeni yılını kutluyorum.  Hepinize sağlık, mutluluk ve bol kazanç getiren işler diliyorum.  Gerçi diliyorum ama, işin ekonomik tarafında bir göz atm DEVAMI...
Çelik Sektörü Kökten Değişiyor
Türk Çelik Sektörü, uzun yıllar boyu uzun mamulde arz fazlasına; sac da ise arz eksikliğine sahipti.  O nedenle, inşaat demiri gibi uzun mamul üretenler talebi aşan DEVAMI...
Karlılık Düşük
Rusya’nın ikinci, dünyanın da on dokuzuncu en büyük çelik üreticisi Severstal’ın CEO’su bugünkü çelik sektörünü şu şekil DEVAMI...
Çelik Sektörü Kökten Değişiyor
Sanırım çelik sektöründe Mittal’in kim olduğunu bilmeyen yoktur. 1978 yılında Endonezya’da yıllık kapasitesi 35bin ton olan bir haddehaneyi satın alarak işe başlayan Hi DEVAMI...
Otomotiv Sanayi Nasıl Büyüyecek
Tarihçe   Otomotivin Türkiye’deki gelişimi 1960’lı yıllarda başlamıştır. Çok kısa ve başarısız bir “Devrim” otomobili deneyiminden sonra, esa DEVAMI...
Otomotiv 26 Yıl Geriye Kaydı
Artık tüm okuyucularım, yaşadığımız kriz konusunda kötümser düşündüğümü biliyor. Keşke şartlar daha farklı olsaydı ve krizin kara bulutları bir an önce DEVAMI...
Kriz Ne Zaman Bitecek?
Normal şartlar altında Eylül ayı ekonominin canlanma ayıdır. Yaz tatilinin rehavetinden çıkan üreticiler, yılsonuna kadar hedeflerini tutturabilmek amacı ile stoklarını tazelerler. DEVAMI...
Gelecek, Dünya, Türkiye ve Çelik
YİSAD’ın Başkanı Tuncay Sergen, çok saygı duyduğum, sektörün duayenlerinden bir kişidir. Sergen, çok doğru bir kararla, şu anda sektörü şiddetle ilgilendiren DEVAMI...
Otomotiv, Çelik ve Biraz da Siyaset
Çelik sektörünün tadı tuzu yok.   Ama bu sadece Türkiye’de böyle sanmayın. Tüm dünya pazarları bizimkine benzer sıkıntılar yaşıyor.  DEVAMI...
Piyasalar Düzeliyor
Üç sektöre, 2013 yılının nasıl geçeceği hakkında görüşlerini sordum.  Aldığım cevapları sizinle paylaşmak istiyorum.  Konuştuğum sektörler, Demir-&C DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
Geleceğin Sanayi ve Mühendislik Projeleri MAKİNA HANGAR’dan Çıkacak
Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi ile Hannover Fairs Turkey Fuarcılık A.Ş., sanayi ve mühendislik alanında öncü niteliğinde bir iş birliğine imza atarak MAKİNA HANGAR Mühendislik ve Teknoloji Merkezi&rsq DEVAMI...
Automechanika Istanbul 2024, Otomotiv Sektöründe Yaşanan Dönüşüme Odaklanacak
Otomotiv satış sonrası endüstrisinin Türkiye ve çevre ülkeleri kapsayan bölgedeki en büyük ticaret platformu Automechanika Istanbul, 23 - 26 Mayıs 2024 tarihleri arasında İstanbul TÜYAP Fuar ve Kongre DEVAMI...
Makine İhracatı İlk Çeyrekte 6,9 Milyar Dolar
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) tarafından paylaşılan makine imalat sanayi konsolide verilerine göre, yılın ilk çeyreğinde Türkiye’nin serbest bölgeler dâhil toplam makine ihracatı 6,9 milyar dolar DEVAMI...
Savunma, Havacılık ve Uzay Sektörlerinin Dijital Platformu DAMISE, İhracata Katkı Sağlıyor
Savunma havacılık, uzay ve denizcilik sektörlerinde faaliyet gösteren firmalara yönelik hayata geçirilen “DAMISE” hem dijital bir pazaryeri hem arama motoru hem de dijital ihracat süreçlerinin y&o DEVAMI...
MİB Başkanı Emre Gencer: Reform Alanlarında Daha Hızlı Hareket Etmeliyiz
Makina İmalatçıları Birliği’nin (MİB) geleneksel iftar yemeğinde konuşan MİB Başkanı S. Emre Gencer, sektörün beklentilerine ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Makina sektöründe dünya ticar DEVAMI...
Adöksan 4. Fabrikası Açıldı: Alüminyum Döküm Sektöründe Yeni Bir Dönem Başlıyor
Yüksek Basınçlı Alüminyum Enjeksiyon Döküm Sektörü’nün öncü firmalarından biri olan Adöksan, 11.000 m2 kapalı alana sahip 4. fabrikasının açılış törenini ger&cced DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Alüminyum Döküm Sektörünün Öncü Firması ADÖKSAN’a Bir Ödül Daha
Sanayide kadın girişimci olarak İhracatın Metalik Yıldızı 1.lik ödülü ADÖKSAN CEO ve Genel Müdürü AJDA ŞENER’ in oldu.   ADÖKSAN 2023 yılında gösterdiği üstün ihracat perform DEVAMI...
Plastik Sektörü Yıla Hızlı Başladı
Plastik sektörünün 2024 yılına hızlı bir giriş yaptığını ve ihracatını artırdığını dile getiren Plastik Sanayicileri Federasyonu (PLASFED) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Karadeniz, “Yılın ilk iki ayında sektör DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği 2024’ün İlk İki Aylık Verilerini Açıkladı!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk iki aylık verilerini açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 8 artarak 241 bin 861 adet olarak gerçekleşti. Geçen yılın aynı d DEVAMI...
ESET Liderliğini Pekiştirdi
Dijital güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, IDC MarketScape’te Lider seçilerek büyük bir başarıya imza attı. ESET aynı zamanda, iki IDC MarketScape raporunda da Büyük Oyuncu olarak kabul edildi DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM