SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur Urkut
Uğur Urkut
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Toplam Kalite Yönetimi
Kalite herkesin sorumluluğundadır. Edwards Deming
 
1763 yılında James Watt’ın buhar makinesini bulmasından sonra neredeyse iki yüzyıl çok da fazla düşünülmeyen kalite kavramı II. Dünya Savaşını takip eden yıllardan itibaren büyük önem kazanmıştır. Bu durumun nedeni savaş sonrası koşullarda giderek artan talebin tüketimi daha da arttırması, üretimde makineleşmenin hızlanması, köyden kente göç edenlerin, kadınların ve çocukların iş hayatına katılması ve fabrikalaşmanın da başlamasıyla benzeri üretim faktörlerinin yarattığı rekabet ve maliyet baskısıdır. Sanayi devriminin başlangıcında çok da düşünülmeyen kalite anlayışı dördüncü sanayi devrimini tartıştığımız bugünlerde kontrol faaliyetlerinin ve standartlara uygun bir şekilde üretmenin çok ötesinde daha inovatif yaklaşımlarla daha insan odaklı, daha pazar odaklı ve daha müşteri odaklı olmaya başlamıştır. Toplam kalite yönetimi, tanım olarak, ürün ve hizmetleri sunanlarla bunları alanların beklentilerini yerine getirmeyi temel alan, çalışanların bilgilendirilmesini, yetkilendirilmesini ve takım çalışmalarıyla bütün süreçlerin iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesidir.
 
Toplam kalite felsefenin uygulanmasında en önemli engel bu konuya üst yönetimin destek vermemesidir. Japonya’da toplam kalite yönetimine katkıda bulunan liderlerin başında gelen, kalite çemberleri ve neden-sonuç diyagramı (Balık Kılçığı Diyagramı ya da Ishikawa Diyagramı) gibi kalite çalışmalarına büyük katkısı olan Kaoru Ishikawa’nın bir sözü çok çarpıcıdır: “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa, toplam kalite yönetimini uygulamaktan vazgeçin.”
 
Bu önemli noktanın altını çizdikten sonra toplam kalite felsefesinin uygulanmasındaki en önemli engelleri ana başlıklar halinde şöyle sıralayabiliriz:
 
• Üst yönetimin desteğinin olmaması
• Üretim ve hizmet süreçlerinin yönetim sistemi ve kurumsal politikalarla bütünleştirilememesi
• Kalitede insan boyutunun öneminin göz ardı edilmesi
• Kalite bilincinin en alt çalışana kadar ulaştırılamaması
• Çalışanların motivasyonunun yeterince yüksek olmaması
• Eğitim ve öğrenmenin sürekli olmaması
• Çalışanlara yeterince inisiyatif kullandırılmaması
• Organizasyon kültürünü bir türlü değiştirememek
 
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
Toplam kalitenin yönetiminin bazı temel taşları ve mutlaka uygulanması gereken bazı temel ilkeleri vardır. Bütünsel bir yaklaşım izleyerek, organizasyonun her kademesinde ve süreçlerin her aşamasında aşağıda verilen bu ilkeleri göz önüne almak gerekir.
 
• Müşteri Odaklılık
• Liderlik ve Üst Yönetimin Bağlılığı
• Tüm Çalışanların Katılımı ve iletişim
• Süreç Yaklaşımı
• Yönetimde Sistem Yaklaşımı
• Sürekli İyileştirme (Kaizen)
• Delile ve Verilere Dayanan Yönetim
• Tüm Paydaşlarla ve Toplumla İlişkilerin Yönetimi
 
Bir Yönetim Yaklaşımı Olarak Toplam Kalite Yönetimi
Toplam kalite yönetimi bir yandan klasik yönetim kuramlarının rasyonel düşünceyi esas aldığı verimlilik, etkinlik, verilere dayanma, sonuç odaklı olma gibi ilkeleri esas alırken bir yandan da insanı organizasyonun merkezine alan neo-klasik yönetim kuramlarından yararlanmıştır. Daha da ötesi sistem yaklaşımı ile daha bütünsel bir bakış açısı yakalamış ve bütün bunların üzerinde müşteri odaklılık, süreç yönetimi, insana ve çevreye saygı ve kurumsal sosyal sorumluluk gibi modern yönetim ilkelerine ve post-modern organizasyon yaklaşımlarına da kucak açmıştır. Bu açıdan toplam kalite yönetiminin, tüm yönetim yaklaşımlarının tarihsel sürecinin bir sentezi ile oluştuğunu düşünebiliriz. Zaman içinde değişim mühendisliği, yalın üretim, altın sigma gibi teknikler gelişse de işin felsefesi toplam kalite yönetimi olmaya devam edecektir.
 
Toplam kalite yönetimi aslında yeni olmayan bazı kavramlar üzerine kurulmuştur. Ama kesinlikle teorik bir yaklaşım değildir. Örneğin, klasik yönetim yaklaşımından farklı olarak bu yaklaşımda liderlik her kademeye yayılmıştır. Çalışanların karar verme yetkisi arttırılmıştır. Kendi kendini yöneten takımlar operasyonel konularda oldukça etkindir. Sürekli iyileşme ilkesi ile organizasyonun tüm bireyleri aynı hedef ve amaç doğrultusunda çalışır.
 
Toplam kalite yönetimi yaklaşımında süreç yönetimi esastır. Departmanlar arası duvarlar yıkılmıştır. Amaç müşteri siparişlerini zaman kaybetmeden uygun standartlarla yerine getirmektir. Toplam kalitenin temelinde insan farklılıklarının dikkate alınıp onların enerjilerinden maksimum düzeyde faydalanma anlayışı yatar.
 
Çalışanlar kendi iradelerini, akıllarını, düşünce özgürlüğünü ekip içinde ve kurumsal amaçlara paralel doğrultuda geliştirdiklerinde başarı gelir. Çalışanların farklılıkları dikkate alınarak işletme amaçları doğrultusunda yönlendirildiğinde her insan kendi potansiyelini maksimize eder.
 
Son söz: Toplam kalite yarışında lider olabilmenin en önemli şartı, organizasyonun tüm unsurlarının ortak bir hedef doğrultusunda yüreğini ortaya koyması, aklını kullanması ve çabalarını senkronize edebilmesidir. 
 
 
Paylaş Tweet
2370 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Bu Okuldan Mezun Olanların İşi Şimdiden Hazır
PAGEV Mesleki Ve Teknik Anadolu Lisesi İlk Mezunları İftarda Sanayicilerle Buluştu.   Türkiye’nin en genç ve en hızlı büyüyen sektörleri arasına adını yazdıran plastik sektörü bug& DEVAMI...
Sarıgözoğlu Çıraklık Eğitim Merkezi’nin 2. Mezuniyet Töreni Gerçekleşti
Manisa Organize Sanayi Bölgesi’nde (MOSB) faaliyet gösteren Sarıgözoğlu Hidrolik A.Ş.’nin 2013 yılında açmış olduğu ve 76 öğrenciye eğitim veren Çıraklık Eğitim Merkezi’nin 2. mezuniyet t&o DEVAMI...
Türkiye’nin İlk Test ve Eğitim Merkezi Açıldı
  Bilginoğlu Endüstri Yönetim Kurulu Başkanı Ercan Bilginoğulları, Kyocera Corporation SEO'su Shigeru Koyama ve Kyocera Unimerco A/S CEO'su Senri Nagashima'nın katılımları ile gerçekleşen etkinlikte DEVAMI...
Borusan Makina Müşterisi Nerede İse Orada Olacak
2017 Yılına yeni yönetimi ile hızlı bir giriş yapan borusan makina ve güç sistemleri, “daha yakındayız” isimli yeni bir çalışma başlattı. Borusan makina ve güç sistemleri bu çerçe DEVAMI...
İkmib Kimya İhracatının Şampiyonlarını Ödüllendirdi
Türkiye’nin en ihracatçı ilk üç sektöründen biri olan kimya, 2016 yılında 14 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi. İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamülleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) DEVAMI...
TEZMAKSAN AKADEMİ AÇILDI
  Üyemiz Tezmaksan tarafından, Tezmaksan Akademi'de 10-11-12 Nisan 2017 tarihlerinde 3 günlük ÜCRETSİZ "Temel ve İleri Seviye Siemens Freze Kullanım - Programlama Eğitimi" düzenlenmekt DEVAMI...
SOLIDWORKS Lisans Alana İş İstasyonu Bilgisayar veya 3D Yazıcı Hediye
  •  Kampanya 14 Mart – 31 Mart 2017 tarihleri arasında geçerlidir. •  Kampanya kapsamında özellikleri yukarıda belirtilen İş İstasyonu Bilgisayar veya 3D Printer hediye e DEVAMI...
8 MART DÜNYA EMEKÇİ KADINLAR GÜNÜNÜZ KUTLU OLSUN!
CİNSİYET EŞİTLİKÇİ BİR TOPLUM OLMA YOLUNDA İLERLEMEMİZ, YAŞAMI VAR EDEN KADINLARA ERKEKLERİN ENGEL OLMAMASI DİLEĞİ İLE  SEVGİLİ KADINLAR "DÜNYA EMEKÇİ KADINLAR GÜNÜNÜZ KUTLU OLSUN!" DEVAMI...
Endüstri̇ 4.0’a Gi̇derken İnformati̇k’ten Teknoloji̇ Günleri Bursa'da
TEKNOLOJİ GÜNLERİMİZE DAVETLİSİNİZ İnformatik olarak 28 yıldır Türkiye’de PTC’nin ürün geliştirme süreçlerine yönelik yazılım çözümlerinin satış, kurulum, eğitim ve d DEVAMI...
Milli Üretim Milli Güç
DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM