SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Tamer Özel
Tamer Özel
tamerozel@rtc-tec.com
KALIP SOĞUTMA KANALLARINDAKİ ISI TRANSFERİNDE DEBİ-BASINÇ İLİŞKİSİ

Plastik enjeksiyon kalıplarının soğutma suyu transferinde direnç oluşturmasının, diğer bir deyişle basınç artışının en önemli sebebi öngörülen akışa uygun olmayan bağlantı elemanlarıdır. 

 

Türkiye de son yıllarda plastik enjeksiyon kalıpçılığının kalitesinin ve üretim hacminin arttığına şahit oluyoruz. Tabi ki kalitenin üst seviyelerde olması birçok farklı konularda eşzamanlı gerçekleşmektedir. Bunlardan biri de kalıp soğutma sistemidir. Kalıp tasarım ve analiz ile başlayan, tasarlanan kalıbın üretimi ile devam eden ve kalıbın enjeksiyonda üretime alınarak ilk baskıya başlaması ile son bulan bir prosestir. Ancak kalıp verimliliği için soğutma kanallarının pozisyonu ve üzerinde konumlandırılan şartnamelere uygun bağlantı elemanları, nipel, hortum gibi fittings ürünlerinin tasarımda belirtilmesi önemli rol oynamaktadır.

 
Kalıbın suyollarının enjeksiyona bağlantılarının yapılabilmesi için hızlı bağlantı elemanlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Ancak bu bağlantılarda hortum çapı, kalıp üzerindeki diş ölçüsü veya hortum bağlantı nipelinin delik ölçüsüne önem verilmelidir. Soğutmanın en önemli debi kayıpları bu noktalardaki bağlantı hatalarından kaynaklanmaktadır. Debi deyince aklımıza birim zamanda geçen akış miktarı gelmektedir. Yani akış çapı daraldıkça suyun hızı artar. Aynı şekilde akış çapı büyüdükçe hızı düşer. Dolayısı ile hız farklılıkları sebebiyle oluşan aktif basınç zaman içinde sızdırma ve kaçak gibi istenmeyen durumlar doğurur. Bu da kalıbın istenilen sıcaklıkta tutulmasını etkiler. Kararlı bir akış hızı olmadığı için kalıbın verimi azalır veya baskı ayar zamanı uzar. Gereksiz kullanılan nipel veya dirsek gibi parçalar yerine, daha az eklemeli veya kısa yollu bağlantı elemanları kullanmanın akışkan kararlığını arttırdığı görülmüştür.
 
Dolayısı ile kalıbın su bağlantı elemanlarının seçimi yapılırken kanallardan birim zamanda geçmesi gereken suyun miktarı göz önünde bulundurulmalıdır. Hızlı bağlantı elemanlarının katalog değerlerinde belirtilen debilere uygun akış çapı seçilmesi gerekir veya bu konuda malzeme tedarikçisinden destek istenmelidir. Ara bağlantı parçaları olan hortum, nipel, dirsek, Te gibi fittings ürünlerinin optimum adetlerde kullanılmasının yanı sıra diş ölçülerinin debiyi etkilemeyecek şekilde seçilmesi son derece önem arz etmektedir. 
 
Kalıplar Enjeksiyon makinesinde çalışırken yaşanan sorunlar nedeniyle su tesisatlarına yapılan acil müdahaleler sonucu ya da kalıbın enjeksiyon makinesine uyumsuzluğundan kaynaklı kalıp ilk üretildiği halinden daha farklı bir hale zaman içinde dönüşebilir. Bu yüzden çalışan kalıplar zaman içinde belirli periyodlarla bakıma alındığında bağlantı elemanları, nipel, hortum, dirsek, kollektör gibi kalıbın can damarlarını oluşturan elemanlarının da bakım prosesine sokulması gereklidir. 
 
Paylaş Tweet
479 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
KALIP SOĞUTMA KANALLARINDAKİ ISI TRANSFERİNDE DEBİ-BASINÇ İLİŞKİSİ
Plastik enjeksiyon kalıplarının soğutma suyu transferinde direnç oluşturmasının, diğer bir deyişle basınç artışının en önemli sebebi öngörülen akışa uygun olmayan DEVAMI...
DEMİR-ÇELİK ÜRETİMİNDE KÜRESEL REKABET
Demir-Çelik üretiminde yıllık 50 milyon tona yakın üretim kapasitesi ile Avrupa’da 2. Dünya’da ise 8. sırada bulunan ülkemiz, Kalite ve ürün ç DEVAMI...
THE EFFECT OF COOLING CHANNEL SYSTEMS ON CYCLE TIMES
The circulation of cooling water in plastic moulds is directly related with the quality of produced part. Heat transfer performance of cooling system is very important for optimum production period DEVAMI...
Kalıp Soğutma Sistemlerinin Çevrim Süresine Etkisi
Kalıp Yüzeylerinden İç Cidarlara Doğru Açılan Kanallardan Soğutma Sıvısı Dolaştırılarak Her Çevrim Süresinde Kalıpta Oluşan Isıyı Sıvı Üzerine Alarak Uzaklaştırm DEVAMI...
Plastik Enjeksiyon Soğutma Suyu Kanalları Temizliği
Plastik Enjeksiyon Soğutma Suyu Kanalları Temizliği Enjeksiyon kalıplarının sorunsuz ürün üretmesi için, soğutma suyu kanalları içinde tortu ve kireç birikme DEVAMI...
Kalıp Soğutma Suyunun Sıcaklık Ve Akış Hızının Anlık Dijital Kontrolü
Plastik parça üretim hattında bulunan Enjeksiyon makinelerinin üzerinden kalıba giren/çıkan su hortumlarının debi ve sıcaklığını anlık olarak takip edebilen güncel uygu DEVAMI...
Plastik Enjeksiyon Kalıpları Soğutma Kanallarının Periyodik Bakımı
Su kanalları kalıp için hayati önem taşıyan damarlardır.  Zaman içinde oksitlenme ile beraber partiküller soğutma kanallarının akış çapını daraltır ve soğutması DEVAMI...
Kalıbın Kullanılacağı Makinenin de Bu Sistemlere Uyumlu Olması Gerekir
Hızlı Bağlantı Sistemlerinin (Quick&Multi Coupling) Kalıp Tasarımı Aşamasındaki Önemi Kadar,   Tasarım sürecinde soğutma sistemlerinin kalıp üzerindeki konumu veya k DEVAMI...
Çoklu Bağlantı ile Farklı Akışkanları Aynı Plaka Üzerinde Toplayarak Tek Hareketle Kalıbı Makine Üzerinde Devreye Almak
Çoklu Bağlantı ile Farklı Akışkanları Aynı Plaka Üzerinde Toplayarak Tek Hareketle Kalıbı Makine Üzerinde Devreye Almak   Kalıpların üzerinde bulunan &nbs DEVAMI...
Plastik Kalıplarının Hızlı Bağlantı Sistemleri Modernizasyonu
Enjeksiyon makinelerine sık sık bağlanması gereken eski kalıpları günümüz hızlı bağlantı elemanları ile soğutma sistemlerinin revize edilmesi sonucu artan verimlilik  Plasti DEVAMI...
Enjeksiyon Makinalarindaki Set-Up (C/O Change Over) Süreleri Üreticinin Kanayan Yarası
Formula-1 yarışlarında tur zamanının saniyenin binde biri ile belirlendiği düşünüldüğünde pit-stop süresinin 3 saniye olması uzun bir süre değil midir?   DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
İnoSuit Projesi Sarıgözoğlu A.Ş.’de Meyvelerini Verdi
Türkiye İnovasyon ve Girişimcilik Haftası’nda konuşan Sarıgözoğlu Hidrolik Makine ve Kalıp Sanayi Anonim Şirketi Yönetim Kurulu üyesi İsmail Sarıgözoğlu, İnoSuit-İnovasyon Odaklı Mentorluk Projesi’ni kuru DEVAMI...
MB30EDM / MB40EDM – Korozyon Dayanımı ve Darbe Dayanımı Yüksek Yeni Sert Metal Kaliteleri
Karbür ve kesici takım uzmanı Boehlerit laminasyon kalıpları ve zımba imalatı için yeni sert metal kaliteleri MB30EDM ve MB40 EDM’i pazara sunuyor.   Yüksek tokluk ve korozyon direncine sahip yeni kalitele DEVAMI...
Renault Trucks, 2019’da Elektrikli Kamyon Satışına Başlayacak
Renault Trucks, 2019 yılında yeni elektrikli araç serisini sunacağını açıkladı. Bu ürün grubu, elektrikli araçların gerçek taşımacılık koşullarında müşteriler ile test edildiği on yıllık bir deneyim DEVAMI...
DMG MORI 2017 Mali Yılında Rekor Rakamlara Ulaştı
• DMG MORI 2017 mali yılında rekor rakamlara ulaştı • Sipariş alımları %16 artarak 2.754,8 milyon € oldu (geçen yıl: 2.369,9 milyon €) • 2.348,5 milyon avroluk satış cirosu da rekor düzeyde (+%4, DEVAMI...
AHMEDABAD’da düzenlenen “PLASTİNDİA 2018” Fuarında Ziyaretçileriyle Buluştu
Quick Coupling sektörünün İhracat ödüllü öncüsü RTC Bağlantı Elemanları A.Ş. 07-12 Şubat 2018 tarihinde Ahmedabad Uluslararası fuar merkezinde 3 yılda bir düzenlenen PlastIndia fuarına bayisi DEVAMI...
Cemerel Kalıp Teknolojileri 5.yaşını Kutladı
Cemerel Kalıp Teknolojileri, Türkiye’ de  otomotiv sektörüne yönelik plastik enjeksiyon kalıp imalatı yapan öncü firmalardan biri olma bilinci ile kurulmuştur.    Bugün firma 5. DEVAMI...
PAGEV Genel Kurulu Yapıldı
Plastik sektörünün dinamizmi ve büyümesini sürdürmesi için pek çok projeye imza atan, sektörü uluslararası platformda başarıyla temsil eden PAGEV, Genel Kurul toplantısını yaptı. PAG DEVAMI...
Lojistik Maliyet Otomotiv Devlerini Türkiye’ye Yatırımdan Kaçırıyor
Sınır kapılarında yaşanan bürokratik işlemlerin ve uzayan süreçlerin bir an önce aşılması gerektiğini dile getiren TAYSAD Başkanı Alper Kanca, lojistik sürelerinin uzun ve maliyetlerinde yüksek olması nedeniyl DEVAMI...
Shell Eco-Marathon Londra İçin Geri Sayım Başladı!
Shell Eco-Marathon Londra Heyecanı Başlıyor. Türkiye’nin Dört Bir Yanından Lise Ve Üniversite Öğrencilerinden Oluşan 13 Takımın Katılacağı Yarışmada, 27 Ülkeden Toplam 192 Takım, Tasarladıkları Ve Ürettikl DEVAMI...
Coşkunöz Kalıp Makina AŞ, “Uluslararası Anahtar Teslim Proje Yönetimi” ile fark yaratıyor
Türkiye’deki en büyük otomotiv kalıbı üretim kapasitesine sahip olan Coşkunöz Kalıp Makina AŞ, otomotiv sektörüne 1983 yılından beri büyük ebatlı kalıplar üretiyor. Müşteri ana dil DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM